Mina bästa boktips

Läsning har alltid varit något jag uppskattat väldigt mycket. 
Att få drömma sig in i någon annans liv för en stund och glömma alla måsten. 
Som ungdom läste jag väldigt mycket men sedan rann det som ut i sanden och det blev mest tidningar jag läste, om än tidningar med mycket och intressant text.
 
Under många år har jag tänkt att börja läsa igen och då även blivit tipsad om den ena boken efter den andra men av någon anledning har det inte tilltalat mig. När jag tänkte på detta upptäckte jag att folk runt omkring mig läser böcker in genre som jag inte fastnat för.
Men visst är det deckare man "ska" läsa nu? Det är det alla pratar om?
När jag plockade fram en bok jag gillade fick jag höra "Men dem handlar ju inte om något, det är ju bara livet". 
 
Idag är det drygt 1,5 år sedan jag la alla tankar på vad man "ska" läsa åt sidan och struntade i vad andra personer tyckte om mina bokval.
Jag trillade över ljudboken Renoveringsobjekten av Eli Åhman Owetz och jag var fast där och då! Vilken fantastisk bok! Och dessutom, i slutet av ljudboken så berättar Eli om facebookgruppen Feelgoodfredag och självklart blev jag medlem och det var mina ögon slogs upp på allvar och jag var fast i feelgoodträsket! Gruppen med stort G, gräddfilen in i läsvärlden och den fantastiska gemenskapen.
Jag kunde inte riktigt släppa Eli där utan fortfatte lyssna på alla hennes böcker och drömde mig verkligen bort.
Under förra året blev det 79 böcker lästa och målet i år är 100 böcker och det är i stort sett enbart feelgood.
 
Kanske är det "bara" någon annans vardag men som jag har hittat mig själv, det riktiga JAGet, under det senaste året. Jag har känt mig hoppfull och glad efter varje bok. Jag har väckt gamla drömmar till liv. Jag har fått en känsla av att verkligen våga satsa. 
Så mina bästa boktips blir helt klart inom feelgood och inte specifika böcker men komma specifika författare!
 
1. Eli Åhman Owetz
2. Sofia Rutbäck Eriksson
3. Emma Hamberg
4. Callum Bloodworth
5. Christoffer Holst
6. Sofia Ymen
7. Anna Keiler
8. Anna Alemo
9. Marcus Jarl
10. Frida Gråsjö
 
 

Kommentera här: